POPRAWKA SENATU WS. SOLIDARNOŚCIOWEGO FUNDUSZU WSPARCIA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH ODRZUCONA.
Mimo zapewnień polityków, że projektowa zmiana nie ograniczy wsparcia dla osób z niepełnosprawnościami, oraz że żadna złotówka pierwotnie założona w Funduszu dla osób z niepelnosprawnościami nie zostanie zabrana, Sejm odrzucił główną poprawkę Senatu do nowelizacji ustawy o Solidarnościowym Funduszu Wsparcia Osób Niepełnosprawnych. Zmiana ta, zaproponowana przez organizacje osób z niepełnosprawnościami, w tym PSONI, miała gwarantować, że pieniądze ze źródeł dotąd zasilających fundusz (danina solidarnościowa oraz 0,15% składki z Funduszu Pracy) będą przeznaczane tylko na osoby z niepełnosprawnościami.
Solidarnościowy Fundusz Wsparcia Osób Niepełnosprawnych powstał na początku 2019 roku. Zgodnie z zapisami ustawy, miał on na celu wsparcie społeczne, zawodowe, zdrowotne i finansowe osób z niepełnosprawnościami. Źródłem finansowania funduszu była danina solidarnościowa, pobierana co roku od najbogatszych podatników oraz 0,15% składki na Fundusz Pracy.
Niestety 20 grudnia 2019 roku Sejm RP przyjął ustawę, odrzucając poprawkę Senatu gwarantującą przeznaczenie środków na potrzeby osób z niepełnosprawnościami; zgodnie z nowelizacją uchwaloną przez Sejm Solidarnościowy Fundusz Wsparcia Osób Niepełnosprawnych zmieni nazwę na Fundusz Solidarnościowy, a znajdujące się na nim pieniądze będą mogły być przeznaczane także na emerytów i rencistów.
Reprezentanci Polskiego Stowarzyszenia na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną brali aktywny udział w Sejmowej Komisji Finansów Publicznych oraz Senackiej Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej oraz Senackiej Komisji Finansów Publicznych i zgłaszali swoje uwagi i argumenty; głównym postulatem było uzyskanie gwarancji utrzymania finansowania osób z niepełnosprawnościami przez Fundusz, tak, by wszystkie środki z daniny oraz Funduszu Pracy nadal użytkowane były wyłącznie na ich potrzeby. Senat uwzględnił zgłaszane poprawki, niestety zostały one w całości odrzucone w Sejmie.
—
Sfinansowano przez Narodowy Instytut Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego
ze środków Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich
na lata 2018 – 2030
Comments are closed.
Szukaj
archiwum
- październik 2022
- wrzesień 2022
- sierpień 2022
- czerwiec 2022
- maj 2022
- kwiecień 2022
- marzec 2022
- luty 2022
- styczeń 2022
- grudzień 2021
- listopad 2021
- październik 2021
- wrzesień 2021
- sierpień 2021
- lipiec 2021
- czerwiec 2021
- maj 2021
- kwiecień 2021
- marzec 2021
- luty 2021
- styczeń 2021
- grudzień 2020
- listopad 2020
- październik 2020
- wrzesień 2020
- sierpień 2020
- lipiec 2020
- czerwiec 2020
- maj 2020
- kwiecień 2020
- marzec 2020
- luty 2020
- styczeń 2020
- grudzień 2019
- listopad 2019
- październik 2019
- wrzesień 2019
- sierpień 2019
- lipiec 2019
- czerwiec 2019
- maj 2019
- kwiecień 2019
- marzec 2019
- luty 2019
- styczeń 2019
- grudzień 2018
- listopad 2018
- październik 2018
- wrzesień 2018
- lipiec 2018
- czerwiec 2018
- maj 2018
- kwiecień 2018
- marzec 2018
- luty 2018
- styczeń 2018
- grudzień 2017
- listopad 2017
- październik 2017
- wrzesień 2017
- lipiec 2017
- czerwiec 2017
- maj 2017
- kwiecień 2017
- marzec 2017
- luty 2017
- styczeń 2017
- grudzień 2016
- listopad 2016
- październik 2016
- wrzesień 2016