Projekt ERASMUS+ „Kierunek: edukacja włączająca w Europie”
Zarząd Główny PSONI we wrześniu 2016 roku rozpoczął udział w projekcie dotyczącym edukacji włączającej w Europie. Projekt „Kierunek: edukacja włączająca w Europie” (z franc. „Cap sur l’Ecole Inclusive en Europe”), zrodził się z opinii podzielanej przez większość osób zajmujących się tematem edukacji, że kształcenie nauczycieli zbyt często jest nieprzystosowane dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Środki przeznaczane na sprostanie wyzwaniu włączenia, nie są efektywne z uwagi na brak współpracy między przedstawicielami sektora edukacji i sektora medyczno-socjalnego.
Prawie w całej Europie i nie tylko, podejmowane inicjatywy i zdobywane doświadczenia pokazały, że dobre rezultaty byłyby możliwe do osiągnięcia gdyby udało się połączyć różne podejścia pedagogiczne z szeroką współpracą z profesjonalistami pracującymi w obszarze niepełnosprawności.
Zatem zebranie i wykorzystanie dobrych praktyk mogłoby stanowić podstawę do poprawienia sposobów kształcenia nauczycieli. W związku z tym, kierując się kryteriami takimi jak motywacja, komplementarność i różnorodność została utworzona grupa 10 partnerów z 7 krajów (Francja, Portugalia, Belgia, Rumunia, Włochy, Polska, Grecja), której zadaniem będzie opracowanie modelu kształcenia nauczycieli, pracujących lub mogących w przyszłości pracować z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Koordynatorem projektu jest francuska organizacja APAJH 46 zrzeszona w Federacji Stowarzyszeń dla Młodzieży i Dorosłych Osób z Niepełnosprawnościami (APAJH – Fédération des Associations pour adultes et jeunes handicapés). APAJH 46 ma siedzibę
w miejscowości Cahors, znajdującej się w regionie Midi-Pireneje we Francji.
Partnerzy reprezentują różne instytucje: organizacje pozarządowe, instytucje edukujące nauczycieli
i profesjonalistów, szkoły podstawowe, gimnazja, licea.
Projekt potrwa 3 lata (09.2016-08.2019), został podzielony na 3 etapy:
ETAP 1 – część badawcza (09.2016-08.2017). Celem tego etapu jest zebranie informacji o edukacji właczającej w krajach partnerskich. Materiały dotyczą m.in. sposobów kształcenia nauczycieli, stosowanych modeli edukacji włączającej, historii edukacji włączającej, działań zmieniających postawy społeczne wobec uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
ETAP 2 – tworzenie bazy danych (09.2017-06.2018). Partnerzy mają za zadanie stworzenie bazy dobrych praktyk i narzędzi dla nauczycieli (scenariusze lekcji, materiały edukacyjne itp.). Stworzone materiały, nazywane modułem szkoleniowym będą służyć jako pomoce przydatne w kształceniu i/lub dokształcaniu nauczycieli i specjalistów. Materiały zostaną zebrane i opublikowane na stronie internetowej projektu. Będą dostępne w 7 językach narodowych partnerów oraz w języku angielskim.
ETAP 3 – testowanie modułu szkoleniowego i promocja rezultatów projektu (07.2018-08.2019). W tej fazie partnerzy, którzy zgłoszą gotowość będą mogli testować opracowany model szkoleniowy w wybranych szkołach, wśród chętnych nauczycieli. Testowanie zaplanowano w min. dwóch krajach partnerskich. Ta faza będzie obejmować ocenę opracowanych materiałów oraz ich promocję na poziomie krajowym i europejskim.
W projekcie zaplanowano międzynarodowe spotkania partnerów, z których pierwsze odbyło się w listopadzie 2016 roku we Francji. Kolejne spotkanie odbędzie się w marcu 2017 w Portugalii, natomiast w maju 2017 wszyscy partnerzy przyjadą na spotkanie do Warszawy.
W celu realizacji projektu powołany został zespół w skład, którego wchodzą:
Barbara Abramowska – Dyrektor Biura ZG PSONI
Dr Agnieszka Wołowicz-Ruszkowska – Akademia Pedagogiki Specjalnej w Warszawie
Joanna Skopińska – Dyrektor Szkoły Podstawowej nr 330 z Oddziałami Integracyjnymi w Warszawie
Dr Katarzyna Roszewska – Wydział Prawa i Administracji, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego
Anna Andrzejewska – koordynatorka projektu, biuro ZG PSONI
Lidia Czarkowska – biuro ZG PSONI
Projekt jest finansowany w ramach programu ERASMUS+ Unii Europejskiej, Akcja 2 – Partnerstwa strategiczne dla sektora edukacji szkolnej.
Comments are closed.
Szukaj
archiwum
- październik 2022
- wrzesień 2022
- sierpień 2022
- czerwiec 2022
- maj 2022
- kwiecień 2022
- marzec 2022
- luty 2022
- styczeń 2022
- grudzień 2021
- listopad 2021
- październik 2021
- wrzesień 2021
- sierpień 2021
- lipiec 2021
- czerwiec 2021
- maj 2021
- kwiecień 2021
- marzec 2021
- luty 2021
- styczeń 2021
- grudzień 2020
- listopad 2020
- październik 2020
- wrzesień 2020
- sierpień 2020
- lipiec 2020
- czerwiec 2020
- maj 2020
- kwiecień 2020
- marzec 2020
- luty 2020
- styczeń 2020
- grudzień 2019
- listopad 2019
- październik 2019
- wrzesień 2019
- sierpień 2019
- lipiec 2019
- czerwiec 2019
- maj 2019
- kwiecień 2019
- marzec 2019
- luty 2019
- styczeń 2019
- grudzień 2018
- listopad 2018
- październik 2018
- wrzesień 2018
- lipiec 2018
- czerwiec 2018
- maj 2018
- kwiecień 2018
- marzec 2018
- luty 2018
- styczeń 2018
- grudzień 2017
- listopad 2017
- październik 2017
- wrzesień 2017
- lipiec 2017
- czerwiec 2017
- maj 2017
- kwiecień 2017
- marzec 2017
- luty 2017
- styczeń 2017
- grudzień 2016
- listopad 2016
- październik 2016
- wrzesień 2016